Nissan Primera P11. Manual - part 433

 

  Index      Nissan     Nissan Primera P11 (2001 year) - Service and Repair Manual

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  431  432  433  434   ..

 

 

Nissan Primera P11. Manual - part 433

 

 

Valve clearance adjustment

Unit: mm (in)

Valve clearance

Intake

0 (0)

Exhaust

0 (0)

Valve clearance “T”

T

1

±0.025 (0.001)

Available shim

Thickness mm (in)

Identification mark

2.800 (0.1102)

28
00

2.825 (0.1112)

28
25

2.850 (0.1122)

28
50

2.875 (0.1132)

28
75

2.900 (0.1142)

29
00

2.925 (0.1152)

29
25

2.950 (0.1161)

29
50

2.975 (0.1171)

29
75

3.000 (0.1181)

30
00

3.025 (0.1191)

30
25

3.050 (0.1201)

30
50

3.075 (0.1211)

30
75

3.100 (0.1220)

31
00

3.125 (0.1230)

31
25

3.150 (0.1240)

31
50

3.175 (0.1250)

31
75

3.200 (0.1260)

32
00

SEM095D

Rocker arm
guide

Valve

Valve

SEM096D

Shim

Indicate
2.800 mm
(0.1102 in)

SERVICE DATA AND SPECIFICATIONS (SDS)

SR20DE

Inspection and Adjustment (Cont’d)

EM-191

CAMSHAFT AND CAMSHAFT BEARING

Unit: mm (in)

Standard

Limit

Camshaft journal to
bearing clearance

0.030 - 0.071

(0.0012 - 0.0028)

0.15 (0.0059)

Inner diameter of
camshaft bearing

28.000 - 28.021

(1.1024 - 1.1032)

Outer diameter of
camshaft journal

27.950 - 27.970

(1.1004 - 1.1012)

Camshaft runout [TIR*]

Less than

0.02 (0.0008)

0.1 (0.004)

Camshaft sprocket
runout [TIR*]

Less than

0.25 (0.0098)

Camshaft end play

0.055 - 0.139

(0.0022 - 0.0055)

0.20 (0.0079)

EM671

SR20DE

Cam height “A”

Intake

37.775 (1.4872)

Exhaust

37.404 (1.4726)

Cam wear limit

0.2 (0.008)

*Total indicator reading

CYLINDER BLOCK

Unit: mm (in)

SEM008D

SEM010D

21

1.25

-

2

1

1.35

(8.3169

-

8.3208)

100

(3.94)

60

(2.36)

10

(0.39)

Surface flatness

Standard

Less than 0.03 (0.0012)

Limit

0.10 (0.0039)

Cylinder bore

Inner diameter

Standard

Grade No. 1

86.000 - 86.010 (3.3858 - 3.3862)

Grade No. 2

86.010 - 86.020 (3.3862 - 3.3866)

Grade No. 3

86.020 - 86.030 (3.3866 - 3.3870)

Wear limit

0.20 (0.0079)

Out-of-round (X − Y)

Less than 0.015 (0.0006)

Taper (A − B − C)

Less than 0.010 (0.0004)

Difference in inner diam-
eter between cylinders

Limit

Less than 0.05 (0.0020)

Main journal inner
diameter

Grade No. 0

58.944 - 58.950 (2.3206 - 2.3209)

Grade No. 1

58.950 - 58.956 (2.3209 - 2.3211)

Grade No. 2

58.956 - 58.962 (2.3211 - 2.3213)

Grade No. 3

58.962 - 58.968 (2.3213 - 2.3216)

SERVICE DATA AND SPECIFICATIONS (SDS)

SR20DE

Inspection and Adjustment (Cont’d)

EM-192

PISTON, PISTON RING AND PISTON PIN

Available piston

Unit: mm (in)

SEM750C

Piston skirt diameter “A”

Standard

Grade No. 1

85.980 - 85.990 (3.3850 - 3.3854)

Grade No. 2

85.990 - 86.000 (3.3854 - 3.3858)

Grade No. 3

86.000 - 86.010 (3.3858 - 3.3862)

0.20 (0.0079)
oversize (Service)

86.180 - 86.210 (3.3929 - 3.3941)

“a” dimension

13.1 (0.5157)

Piston clearance to cylinder
block

0.010 - 0.030 (0.0004 - 0.0012)

Piston pin hole diameter

21.993 - 22.005 (0.8659 - 0.8663)

Piston ring

Unit: mm (in)

Side clearance

Top

Standard

0.045 - 0.080 (0.0018 - 0.0031)

Limit

0.2 (0.008)

2nd

Standard

0.030 - 0.070 (0.0012 - 0.0028)

Limit

0.2 (0.008)

Oil ring

0.065 - 0.135 (0.0026 - 0.0053)

Ring gap

Top

Standard

0.20 - 0.30 (0.0079 - 0.0118)

Limit

1.0 (0.039)

2nd

Standard

0.35 - 0.50 (0.0138 - 0.0197)

Limit

1.0 (0.039)

Oil

Standard

0.20 - 0.60 (0.0079 - 0.0236)

Limit

1.0 (0.039)

Piston pin

Unit: mm (in)

Piston pin outer diameter

21.989 - 22.001 (0.8657 - 0.8662)

Interference fit of piston pin
to piston

0.002 - 0.006 (0.0001 - 0.0002)

Piston pin to connecting rod
bushing clearance

Standard

0.005 - 0.017 (0.0002 - 0.0007)

Limit

0.023 (0.0009)

* Values measured at ambient temperature of 20°C (68°F)

CONNECTING ROD

Unit: mm (in)

Center distance

136.30 (5.3661)

Bend, torsion [per 100 (3.94)]

Limit

0.15 (0.0059)

Torsion [per 100 (3.94)]

Limit

0.3 (0.0012)

Connecting rod small end
inner diameter

24.980 - 25.000 (0.9835 - 0.9843)

Piston pin bushing inner
diameter*

22.000 - 22.012 (0.8661 - 0.8666)

Connecting rod big end inner
diameter

51.000 - 51.013 (2.0079 - 2.0084)

Side clearance

Standard

0.20 - 0.35 (0.0079 - 0.0138)

Limit

0.5 (0.020)

* After installing in connecting rod

SERVICE DATA AND SPECIFICATIONS (SDS)

SR20DE

Inspection and Adjustment (Cont’d)

EM-193

CRANKSHAFT

Unit: mm (in)

Main journal dia. “Dm”

Grade No. 0

54.974 - 54.980 (2.1643 - 2.1646)

Grade No. 1

54.968 - 54.974 (2.1641 - 2.1643)

Grade No. 2

54.962 - 54.968 (2.1639 - 2.1641)

Grade No. 3

54.956 - 54.962 (2.1636 - 2.1639)

Pin journal dia. “Dp”

Grade No. 0

47.968 - 47.974 (1.8885 - 1.8887)

Grade No. 1

47.962 - 47.968 (1.8883 - 1.8885)

Grade No. 2

47.956 - 47.962 (1.8880 - 1.8883)

Center distance “r”

42.96 - 43.04 (1.6913 - 1.6945)

Out-of-round (X − Y)

Standard

Pin journal: Less than 0.0025 (0.0001)

Main journal: Less than 0.005 (0.0002)

Taper (A − B)

Standard

Pin journal: Less than 0.0025 (0.0001)

Main journal: Less than 0.005 (0.0002)

Runout [TIR]

Standard

Less than 0.025 (0.0010)

Limit

Less than 0.05 (0.0020)

Free end play

Standard

0.10 - 0.26 (0.0039 - 0.0102)

Limit

0.30 (0.0118)

SEM954C

EM715

Out-of-round X - Y
Taper

A - B

A

B

Y

X

AVAILABLE MAIN BEARING

SEM021D

Main bearing (Standard)

Unit: mm (in)

Grade

number

Thickness “T”

Width “W”

Identification

color (mark)

0

1.977 - 1.980

(0.0778 - 0.0780)

18.9 - 19.1

(0.744 - 0.752)

Black (A)

1

1.980 - 1.983

(0.0780 - 0.0781)

Red (B)

2

1.983 - 1.986

(0.0781 - 0.0782)

Green (C)

3

1.986 - 1.989

(0.0782 - 0.0783)

Yellow (D)

4

1.989 - 1.992

(0.0783 - 0.0784)

Blue (E)

5

1.992 - 1.995

(0.0784 - 0.0785)

Pink (F)

6

1.995 - 1.998

(0.0785 - 0.0787)

White (G)

Main bearing (Undersize)

Unit: mm (in)

Undersize

Thickness “T”

Main journal

diameter “Dm”

0.25 (0.0098)

2.109 - 2.117

(0.0830 - 0.0833)

Grind so that bearing

clearance is the

specified value.

SERVICE DATA AND SPECIFICATIONS (SDS)

SR20DE

Inspection and Adjustment (Cont’d)

EM-194

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  431  432  433  434   ..