Mazda Transaxle FN4A-EL. Manual - part 8

 

  Index      Mazda     Mazda Automatic Transaxle FN4A-EL - service manual 2002 year

 

Search            copyright infringement  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  6  7  8  9   ..

 

 

Mazda Transaxle FN4A-EL. Manual - part 8

 

 

K1–24

AUTOMATIC TRANSAXLE 

DRIVE PLATE PART NUMBER:FNE1 19 370
15. Measure the 3-4 clutch clearance.

(1) Install the 3-4 clutch in the end cover, and set 

the dial gauge.

(2) Secure the 3-4 clutch by lightly pressing down 

with a press, etc.

(3) Apply compressed air to the part indicated in 

the figure and let the 3-4 clutch piston stroke 
three times.

Air pressure

392—441 kPa {4.0—4.5 kgf/cm

2

, 57—63 psi}

(4) Apply compressed air and operate the 3-4 

clutch piston. Read the value when the 
indicator of the dial gauge stops.

(5) Release the compressed air and read the dial 

gauge when the 3-4 clutch piston is not 
operating.

(6) Calculate the 3-4 clutch clearance according 

to the following formula:
step (4) value – step (5) value = 3-4 clutch clearance.

(7) Measure the clearances at four locations (90

°

 

apart) by following the steps from (3) to (6). 
Verify that the average value is within the 
specification below.

3-4 clutch clearance

Drive plate part number : FN11 19 370

1.00—1.30 mm {0.039—0.051 in}

Drive plate part number : FNE1 19 370

1.10—1.40 mm {0.043—0.055 in}

(8) If not as specified, remove the snap ring and 

measure its thickness.

(9) Add the thickness to the average value 

calculated in step (7), and select the snap ring whose range includes the value.

A6E5714A108

A6E5714A047

A6E5714A048

A6E5714A049

AUTOMATIC TRANSAXLE 

K1–25

K1

Snap ring sizes

(10)Install the selected snap ring and perform steps (2) to (7) again. Verify that the calculated value satisfies 

the clearance specification.

16. Inspect the 3-4 clutch operation. 

(1) Install the 3-4 clutch drum to the end cover. 
(2) Inspect the 3-4 clutch operation by applying 

compressed air as shown.

Air pressure

392—441 kPa {4.0—4.5 kgf/cm

2

, 57—63 psi} 

17. Install the 3-4 clutch component to the 2-4 brake 

drum.

18. Apply petroleum jelly to the bearing, and secure it 

onto the 3-4 clutch component.

19. Install the 3-4 clutch hub.
20. Apply petroleum jelly to the bearing, and secure it 

onto the 3-4 clutch hub as shown in the figure.

21. Install the rear sun gear plate onto the 2-4 brake 

drum.

22. Install the snap ring.

End Of Sie

Range mm {in}

Snap ring sizes mm {in}

Drive plate part number:FN11 19 370

Drive plate part number:FNE1 19 370

2.250—2.450 {0.089—0.096}

2.350—2.550 {0.093—0.100}

1.2 {0.047}

2.450—2.650 {0.096—0.104}

2.550—2.750 {0.100—0.108}

1.4 {0.055}

2.650—2.850 {0.104—0.112}

2.750—2.950 {0.108—0.116}

1.6 {0.063}

2.850—3.050 {0.112—0.120}

2.950—3.150 {0.116—0.124}

1.8 {0.071}

3.050—3.250 {0.120—0.128}

3.150—3.350 {0.124—0.132}

2.0 {0.079}

3.250—3.450 {0.128—0.136}

3.350—3.550 {0.132—0.140}

2.2 {0.087} 

A6E5714A048

X3U517ACS

A6E5714A050

K1–26

AUTOMATIC TRANSAXLE 

DIFFERENTIAL DISASSEMBLY/ASSEMBLY

A6E561427100A01

1. Carry out the preinspeciton before disassembly. (See 

K1–54 Differential Preinspection

.)

2. Disassemble in the order indicated in the table.
3. Assemble in the reverse order of disassembly.

RIVET FIXED TYPE

.

BOLT FIXED TYPE

.

1

Side gear 

2

Thrust washer 

3

Roll pin
(See 

K1–27 Roll Pin Disassembly Note

)

4

Pinion  shaft

5

Pinion gear 

6

Thrust washer 

7

Bearings
(See 

K1–27 Bearings Disassembly Note

)

8

Sensor rotor
(See 

K1–27 Sensor Rotor Disassembly Note

)

9

Ring gear and gear case 

A6E5714A051

1

Side gear 

2

Thrust washer 

3

Roll pin
(See 

K1–27 Roll Pin Disassembly Note

)

4

Pinion  shaft

5

Pinion gear 

6

Thrust washer 

7

Bearings
(See 

K1–27 Bearings Disassembly Note

)

8

Sensor rotor
(See 

K1–27 Sensor Rotor Disassembly Note

)

9

Ring gear

10

Gear case

11

Bolt

A6E5714A052

AUTOMATIC TRANSAXLE 

K1–27

K1

Roll Pin Disassembly Note

1. Place the gear case in a vise.
2. Insert a 2.0 mm {0.07 in} punch into the roll pin 

hole from the ring gear side, and remove the roll 
pin.

Bearings Disassembly Note

1. Remove the bearing (speedometer drive gear 

side) from the gear case using the SSTs.

2. Remove the bearing (ring gear side) from the 

gear case using the SST.

Sensor Rotor Disassembly Note

Remove the sensor rotor from the gear case 
using the SSTs.

X3U517AEQ

A6E5714A053

A6E5714A054

A6E5714A055

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  6  7  8  9   ..