Jaguar XJ (X350). Manual - part 517

 

  Index      Jaguar     Jaguar XJ (X350) - service repair manual 2003-2009 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  515  516  517  518   ..

 

 

Jaguar XJ (X350). Manual - part 517

 

 

3

 

 —

 

Spiral joint oil control

 

4

 

 —

 

Ring gap lower compression

 

5

 

 

 

Upper compression ring

 

6

 

 

 

Lower compression ring

 

7

 

 

 

Oil control ring

 

 

All pistons are common single grade/single part number for all engines. 

 

The piston top ring is a taper type and is fitted with a taper to the top of the piston. All rings marked 

'top' are assembled with top to uppermost. All rings must be spaced evenly around the piston before 

installing. The circumference gap of the double bevelled oil control ring must be opposite to the 

spiral control joint. 

 

Piston bowl volume is 20.025cc and the compression ratio is 17.3:1. 

Cylinder Heads and Valve Gear 

The cylinder head is of high quality aluminium and cannot be reworked. The cylinder head is secured 

to the engine block by eight bolts. 

 

The cylinder head incorporates four valves per cylinder, glow plugs and a knock sensor. A vertically 

centrally placed fuel injector guarantees maximum distribution of fuel into the combustion chamber. 

 

The cylinder head gasket is a three layer laminated steel construction that has an excellent service 

life and sealing properties. The cylinder head gasket is available in five different thicknesses 

depending on the piston protrusion height. The cylinder head gaskets are identified by serrations cut 

into the front end of the gasket. 

 

The valves are operated directly by steel roller rockers with hydraulic lash adjusters. 

 

 

Item

 

Part Number

 

Description

 

1

 

 —

 

Steel rocker

 

2

 

 —

 

Hydraulic adjuster

 

 

Inlet Manifold 

The induction is designed to optimise torque across the engine speed/load range. The air charge 

enters the induction manifold from the EGR throttle valve and passes into the plenum for 

distribution to the cylinders. 

 

The purpose of the plenum is to maximise the air charge into the cylinders. 

 

The inlet manifolds are of plastic composite construction and are handed for the left and right hand 

bank. The manifolds incorporate a twin plenum intake system and integrated cam covers. The 

plenum systems are vacuum operated, these are located at the rear of the manifolds and are ECM 

controlled  

 

The inlet manifolds/cam covers are secured to the cylinder head by 13 shouldered bolts and sealed 

by means of rubber gasket. 

Camshafts 

The camshaft's construction is of hollow steel tube with pressed on syntered lobes. There are two 

camshafts per cylinder head. The camshafts have pressed on drive sprockets which are marked for 

timing purposes. The interconnecting drive chain is also marked for valve timing. The drive chain has 

www.

a hydraulic tensioner. Both banks are of similar construction. They are not interchangeable.  

 

 

Item

 

Part Number

 

Description

 

1

 

 —

 

Tensioner securing bolts

 

2

 

 —

 

Camshaft bearing caps

 

3

 

 —

 

Camshaft

 

4

 

 —

 

Chain tensioner

 

5

 

 —

 

Tensioner retaining pin

 

 

The drive sprockets also form the thrust faces for the camshaft. In production camshaft endfloat is 

set to 0.065mm-0.185mm. 

 

 

Item

 

Part Number

 

Description

 

1

 

 —

 

Drive chain

 

2

 

 —

 

Tensioner locking pin

 

3

 

 —

 

Camshaft

 

4

 

 —

 

Cam lobe

 

5

 

 —

 

Drive gear

 

6

 

 —

 

Tensioner

 

 

Camshaft Bearings 

The camshafts are supported in five line bored bearings. The bearing caps, which are individually 

identified, must be fitted in the correct sequence. 

 

www.

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  515  516  517  518   ..