Jaguar XJ (X350). Manual - part 370

 

  Index      Jaguar     Jaguar XJ (X350) - service repair manual 2003-2009 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  368  369  370  371   ..

 

 

Jaguar XJ (X350). Manual - part 370

 

 

tensioner blades, the secondary chain tensioners act directly on the chains. 

 

A woodruff key locates the drive sprocket on the crankshaft and these are retained in position by the 

crankshaft damper pulley. 

 

 

Item

 

Part Number

 

Description

 

1

 

 —

 

Variable valve timing unit

 

2

 

 —

 

Secondary chain

 

3

 

 —

 

Secondary chain tensioner

 

 

The variable valve timing (VVT) oil control unit and the exhaust camshaft sprockets are non-

interference. They are clamped in place on the camshafts by the retaining bolt and clamping 

plate/washer. 

Timing Cover 

 

Item

 

Part Number

 

Description

 

1

 

 —

 

Crankshaft front oil seal

 

2

 

 —

 

Poly-acrylic seal

 

 

The aluminium-alloy timing cover accommodates the crankshaft front oil seal. Poly-acrylic seal in-

groove gaskets seal the joint between the timing cover and the front face of the engine. 

Cylinder Heads and Valve Gear 

 

Item

 

Part Number

 

Description

 

1

 

 —

 

Cylinder head bolt

 

2

 

 —

 

Coolant outlet

 

3

 

 —

 

Valve lifter

 

4

 

 —

 

Adjustment shim

 

5

 

 —

 

Camshaft

 

 

Cylinder heads are unique to each cylinder bank and are secured, using deep seated bolts, to the 

cylinder block. Two hollow dowels align each cylinder head with the cylinder block. 

 

Each cylinder head gasket consists of a silicon beaded composite gasket with metal eyelets for the 

www.

cylinder bores. 

 

Each cylinder head incorporates dual overhead camshafts operating four valves per cylinder via solid 

aluminium-alloy valve lifters. A steel shim in the top of each lifter allows adjustment of valve 

clearances. 

 

Collets, valve collars and spring seats locate the valve springs on the intake and exhaust valves. Valve 

stem seals are integrated into the spring seats. 

 

Four 14mm spark plugs are located in a recess on the center-line of each cylinder head. <<303-07B>>  

Camshafts 

The chilled cast iron camshafts are each retained by five aluminium alloy caps - location numbers 0 to 

4 for the intake camshaft and 5 to 9 for the exhaust camshaft from the front. 

 

A machined flat near the front of each camshaft enables the camshafts to be locked during the valve 

timing procedure. 

Camshaft Sensor 

The camshaft sensors are fitted to the rear of each cylinder head and are triggered by four toothed 

sensing rings fitted to the rear of the intake camshaft. The camshaft sensors are variable reluctance 

sensors that provides an input to the ECM of intake camshaft position. 

Camshaft Covers 

 

 

The valve covers are made from thermoplastic plastic; the right-hand bank cover incorporates an 

outlet for the part load engine breather. 

 

The left-hand bank cover incorporates the engine oil filler cap and an outlet for the full load engine 

breather. Identical oil separators are incorporated inside the top of each cover. Each oil separator 

comprises a wire gauze packing in an open ended enclosure below the breather outlet. 

Bedplate 

 

Item

 

Part Number

 

Description

 

1

 

 —

 

Bedplate

 

2

 

 —

 

Sealant track

 

 

This is a structural casting bolted to the bottom of the cylinder block to retain the crankshaft and to 

further improve overall rigidity. 

 

Main bearing clearance changes due to expansion are minimized by means of iron inserts cast into 

the bedplate main bearing supports. 

 

Two hollow dowels align the bedplate with the cylinder block and the joint is sealed by a continuous 

bead of sealant. 

Engine Mountings 

The engine is mounted at two points. At each side of the engine, there is a mounting bracket with a 

hydraulic mounting to the subframe. 

Engine Lubrication 

Oil is drawn from the reservoir in the oil pan and pressurized by the oil pump. The output from the oil 

pump is then filtered and distributed through the internal oil passages. 

 

Where an oil cooler is fitted, the oil is cooled before entering the filter. 

 

www.

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  368  369  370  371   ..