Главная      Учебники - Разные     Лекции (разные) - часть 22

 

Поиск            

 

Указания методические по работе с видеокурсом делового английского языка

 

             

Указания методические по работе с видеокурсом делового английского языка

Федеральное агентство по образованию

Государственное образовательное учреждение

высшего профессионального образования

«Ивановский государственный энергетический

университет имени В.И. Ленина»

Кафедра интенсивного изучения английского языка

Методические указания

по работе с видеокурсом

делового английского языка

Starting Business English

Иваново 2009


Составитель И.В. Ермакова

Редактор О.А. Романова

Данное пособие предназначено для студентов специальности «Переводчик в сфере профессиональной коммуникации» для работы по курсу «Деловой английский - 1 часть» и всех желающих совершенствовать свои знания в сфере делового общения. Рекомендуется использовать как для самостоятельной, так и для аудиторной работы.

Утверждены цикловой методической комиссией ИВТФ

Рецензент

кафедра интенсивного изучения английского языка

Методические указания по работе

с курсом делового английского языка

Starting Business English”

Составитель Ермакова Ирина Витальевна

Редактор С.М. Коткова

Подписано в печать Формат 60х84 1/16

Печать плоская. Усл.печ. л. 3,8. Тираж 125 экз. Заказ №

ГОУВПО «Ивановский государственный энергетический

университет имени В.И. Ленина»

153003, г. Иваново, ул. Рабфаковская, 34.

Отпечатано в УИУНЛ ИГЭУ


CONTENTS

Предисловие ………………………………………………………….4

Lesson 1. Introducing Yourself………………………………………..5

Lesson 2. Using the Telephone………………………………………..7

Lesson 3. Making Appointments…………………………………….. 10

Lesson 4. Receiving Visitors………………………………………… 13

Lesson 5. Describing Your Company’s Products ……………………16

Lesson 6. Making Travel Arrangements ……………………………. 19

Lesson 7. Staying at a Hotel ……………………………………....... 21

Lesson 8. Showing Visitors Around the Company…………………. 24

Lesson 9. Explaining How Something Works……………………… 28

Lesson 10. Rescheduling Plans and Arrangements ………………… 31

Lesson 11. Analyzing Your Competitors…………………………… 34

Lesson 12. Business Letters and Presenting Information…………… 36

Lesson 13. Traveling on Business………………………………….. 38

Lesson 14. Presenting a Product……………………………………. 41

Lesson 15. Entertaining Visitors ………………………………..43

Lesson 16. Complaining about Products and Services……………... 46

Lesson 17. Comparing Products and Prices………………………… 48

Lesson 18. Negotiating Prices……………………………………… 51

Lesson 19. Negotiating Delivery……………………………………. 54

Lesson 20. Concluding a Deal……………………………………… 57

Vocabulary Progress Check………………………………………… .60

References…………………………………………………………… 64


Методические указания для работы с курсом “Starting Business English” разработаны с целью сделать процесс освоения курса более эффективным. По завершении работы над предлагаемыми уроками вы сможете адекватно действовать в различных ситуациях делового общения, свободно применяя деловой английский язык.

Как и сам видеокурс, методические указания состоят из 20 уроков. Рекомендуем сначала просмотреть видеоэпизод урока полностью, чтобы получить общее представление о его содержании и использованных в нем языковых средствах. Не расстраивайтесь, если вам не удалось понять все реплики персонажей, – в этом вам поможет усвоение новой лексики урока.

Далее просмотрите видеоэпизод по сценам. Проделанная к этому моменту работа с лексическим материалом поможет вам лучше усвоить данный урок. После второго просмотра ответьте на вопросы по содержанию сцен. На заключительном этапе вам предлагается применить усвоенную лексику в аналогичных ситуациях делового общения.

Наилучших результатов вы сможете добиться, если будете заниматься понемногу, но каждый день. Начинайте просмотр нового эпизода с краткого изложения событий предыдущего. Постарайтесь предугадать события следующего эпизода. При самостоятельной работе с видеокурсом на занятиях рекомендуется лишь обсуждение трудностей, возникших при переводе лексического материала и выполнении упражнений на употребление лексики в различных ситуациях делового общения.

По окончании работы с видеокурсом проделайте итоговый лексический тест, проверив усвоение лексики. Успехов вам на новом этапе изучения английского языка!

Lesson 1

Introducing Yourself

STEP 1

Bibury Systems is a British company that manufactures and sells electronic toys. Watch the video about the Bibury Systems staff and match the names with the jobs in the organigram.

Characters: Job Titles:

Clive Harris research assistant

Don Bradley secretary

Kate McKenna marketing executive

Derek Jones development manager

Edward Green sales manager

Geraldine Scott marketing director

Jenny Ross managing director (MD)

Bob, Pete head of administration in the

marketing department

Mind the difference in terminology!

American English British English

President Chairperson

Chief Executive Officer (CEO) Managing Director (MD)

Directors Managers

STEP 2 Word Check . Study the words. If there are any difficulties, consult a dictionary or discuss them in class. Check how the words are used in the video.

to arrive (at, in)

to welcome

to introduce

to make small talk

to work for

to fit in the company structure

reception

workshop

boardroom

organigram = organizational chart

in-tray

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: Who arrives first at Bibury Systems?

What day of the week is it? How do you know?

What does Geraldine give to Jenny and Clive?

Scene 2: Do Jenny, Kate and Don know each other?

How do you know?

Scene 3: Who does Edward want to see?

Who does he meet first?

What is Jenny going to do?

Scene 4: What department does Edward see?

Who does he meet there?

Name the things in the marketing department, playing the

vieoscene

without sound.

Scene 5: What does Jenny show Edward?

Who reports to whom in the company?

(Where do they fit into the company structure?)

Scene 6: Which room does Jenny show Edward?

What does Edward see in the boardroom?

What is the R & D?

Scene 7: What is Sally?

Where is MD’s office?

Scene 8: Who works in the R&D workshop?

What does Edward see there?

Scene 9: What does Don say about Edward?

Scene 10: What is the name of a new product Edward sees? What can it do?

Scene 11: What are Clive and Don talking about?

What design do they like more and why?

Scene 12: What idea does Edward have for design of Big Boss?

Does Derek like his idea?

STEP 4 Study the words. Describe the organizational chart

in six sentences using new vocabulary.

Vocabulary:

to report to

to be headed by

to be under

to be accountable to

to be supported by = to be assisted by

to be responsible for

to take care of

to be in charge of

to consist of

to comprise

to be made up of

BOARD OF DIRECTORS

Chairman

MANAGING DIRECTOR

PRODUCTION

Mngr.

FINANCE

Mngr.

MARKETING

Mngr.

ADMINISTRATION

Mngr.

↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ↑

Planning Mngr.

R&D

Mngr.

Accounts

Mngr.

Financial

Controller

Sales

Mngr.

Personnel

Mngr.

↑ ↑ ↑

Advertising

Mngr.

Public

Relations

Mngr.

Training

Mngr.

Lesson 2

Using the Telephone

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check .

to make a telephone call

to ring (on mobile)

to contact smb

to call smb

to ask smb to call back

to hold the line

to speak to / talk to smb

to take (leave a message)

to be available (be in the office)

to be out (not to be in the office)

to be away

to be absent

to be free (busy) at the moment

to be on the line

to put smb through to smb

to try ringing again

to arrange a meeting

to discuss figures

switchboard

a direct line

extension (number) is busy

advertising

advertisement

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: Who does Edward want to speak to?

Is he successful? Is the secretary helpful?

Why (not)?

Scene 2: Who does Don want to speak to?

Is he successful? Why (not)? Is Don helpful?

What is Phil’s number?

Scene 3: Why did Don call Phil?

Does Phil know Don? How do you know?

Scene 4: Can Edward speak to Mr. Smith? Why (not)?

What did Edward explain?

What did the secretary answer?

Scene 5: Is Derek happy about the call? Why (not)?

Who does the caller want to speak to?

What is his extension number?

Scene 6: Why can’t Edward speak to Mr. Smith?

What must he do? Can he ring tomorrow?

Scene 7: Why did Kate call Clive?

Did Clive answer Kate’s question? Why (not)?

Scene 8: Does Clive know Mr. Sakai? How do you know?

What does Mr. Sakai want to talk about?

Scene 9: Who wants to speak to Kate?

What must Kate do?

Scene 10: What time is it? What is Edward going to do?

Why did Edward call Mr. Smith at this time?

What is Jenny doing?

Does she think Edward will be successful?

Scene 11: Is Mr. Smith happy to talk to Edward?

Do they know each other?

What does Big Boss say to Mr. Smith?

What does Mr. Smith think about it?

STEP 4 Translate from Russian into English:

1. Извините, но г-на Смита сейчас нет. (2)

2. Я перезвоню. (3)

3. Из какой Вы компании? Я представляю компанию «Кенгуру».

4. Соединяю.

5. Простите, а кто его спрашивает?

6. Мне ему что-нибудь передать или Вы хотите позвонить ему на мобильный?

7. Могу я узнать его номер?

8. Разрешите я повторю его для контроля.

9. Верно. (Вы правильно записали его.)

10. Я уже звонил Вам. Мне бы хотелось поговорить с мистером Смитом.

11. В какое время удобнее позвонить?

12. Попробуйте позвонить сегодня во второй половине дня.

13. Не кладите трубку, пожалуйста.

14. К сожалению, его добавочный сейчас занят. Вы подождете или мне что-нибудь ему передать?

15. Понедельник вам подходит?

16. А как насчет вторника?

17. Минуточку, я загляну в ежедневник.

18. Мне жаль, но меня не будет целый день в городе.

19. Мне подходит пятница, скажем, 10 утра?

20. Спасибо за звонок. С нетерпением жду встречи с Вами.

STEP 5 Translate the following conversation into English:

А: Компания Пэм Электроникс слушает. Чем могу помочь?

В: Меня зовут Дженни Питерсон, я представляю компанию Байбери Системс. Могу я поговорить с миссис Браун?

А: Минуточку, соединяю.

С: Приемная миссис Браун слушает. С кем я разговариваю?

В: С миссис Питерсон из Байбери Системс, мне бы хотелось договориться с миссис Браун о встрече.

С: Мне очень жаль. Но ее сейчас нет на месте. Может, хотите оставить сообщение?

В: Да, и попросите, пожалуйста, перезвонить ее на мой мобильный.

С: Могу я записать Ваш номер?

В: Конечно, мой номер 071-00-33-54.

Some time later

D: Дженни, здравствуй, это Линда Браун.

В: Здравствуй. Как твои дела?

D: Спасибо, хорошо. А у тебя?

В: Неплохо. Я звонила, чтобы договориться о нашей встрече на

следующей неделе. Ты сможешь встретиться в среду?

D: Мне жаль, но во вторник и среду меня не будет в городе.

Как насчет четверга, скажем, в 11 утра?

В: Меня это устраивает.

D: Тогда в четверг в 11. До встречи.

В: До четверга.

Lesson 3

Making Appointments

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check .

to make an appointment

to arrange a meeting

to set up a meeting

to be engaged

engagement

to fix the date

to be on schedule

to meet the deadline

to miss the launchdate

to be jet lagged

itinerary [aı’tınrərı]

STEP 3 Put the following in order:

to suggest a date and time

to ask for a meeting

to say it is impossible

to say how much time you need

to suggest another date and time

to agree

to confirm

STEP 4 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: What time is Edward’s appointment?

Is it this week, next week or next month?

How long will Smith give him?

Scene 2: What does Clive want to do?

Who must be there?

When will the meeting be?

What does Jenny do?

Scene 3: Why does Derek phone Clive?

How much time will the meeting take place?

What does Clive say? Why?

Scene 4: Who is Jenny talking to?

Scene 5: What does Geraldine talk to Clive about?

What is the message Geraldine gives Clive?

Scene 6: What is the call about?

When will the appointment of Geraldine with Mr. Green be?

Scene 7: What do Clive and Derek talk about?

What is the launch date for Big Boss?

Does Clive think it will be on schedule?

What does Derek think?

Scene 8: Jenny has a problem. She wants to arrange the meeting with Mr.

Sakai. Can Kate help?

What must Kate do?

When is the best time for the meeting?

Why not Monday evening?

What does Kate’s calendar show? (freeze this frame)

Scene 9: Why is Edward happy?

What time was the meeting arranged?

Why was the meeting 30 minutes late?

Did Mr. Smith like the name?

What name did he suggest?

What did Kate say to show that she is pleased for Edward?

STEP 5 Work in pairs .

1. A: Ask for a meeting to discuss a new product. Suggest a date.

B: Agree.

A: Suggest a time. Confirm date and time.

B: Agree.

2. A: Ask for a meeting to discuss designs for the display unit. Suggest a date.

B: Disagree.

A: Suggest another date.

B: Agree.

A: Suggest a time.

B: Agree.

A: Confirm date and time.

3. A: Ask for a meeting today to discuss the schedule for the launch. Say how long it will take.

B: Say how much time you have.

A: Agree.

STEP 6 Participate in the role-plays.

Role-Play 1:

Вы (Линда Браун) звоните Дженни Смит и просите о встрече в понедельник. Вы говорите, что встреча займет около часа. Дженни просит Вас подождать минутку и смотрит в свой ежедневник. В понедельник она прилетит из Японии и будет адаптироваться к разнице во времени. Вы интересуетесь, сможет ли она встретиться во вторник после обеда. Дженни говорит, что во вторник у нее встреча с заказчиками. Вы спрашиваете, свободна ли она в среду в 17.00, но оказывается, что Дженни обедает с партнерами по бизнесу из Японии. В конце концов, Дженни предлагает Вам встретиться во вторник утром. Вы сначала говорите, что Вы заняты, так как у Вас другая встреча в это время, но потом решаете перенести ее на другой день. Дженни подтверждает день и время Вашей встречи.

Role - Play 2:

Вы звоните руководителю отдела разработок и говорите, что Вам надо поговорить о сроках выпуска продукции. Он(а) говорит, что очень занят(а). Тогда Вы говорите, что Ваш разговор не займет много времени, может быть минут 10. Вы обеспокоены, что не уложитесь ко дню выпуска. Но он(а) уверяет Вас, что все будет по графику. Вы напоминаете, что срок – 17 февраля. Он(а) уверяет Вас в том, что все будет готово к этой дате.

Lesson 4

Receiving Visitors

STEP 1 Answer the following questions before watching video 4:

1. Have you ever received visitors to your university (office, etc.)? Who came?

2. What do you do when you receive a visitor?

Put the following ideas in order:

· to offer a cup of coffee

· to introduce your colleagues

· to welcome the visitor

· to have small talk

· to show your visitors around

· to give your business card

3. What can be the topic of small talk?

4. What information does a business card give? Have you got it? Have you ever exchanged it with somebody?

5. If a visitor comes to your town (university or office), what can you show him or her?

STEP 2 Watch the video.

STEP 3 Word Check

to collect smb at

to like

to love

to enjoy

to make an impact on smb (smth)

to spare the time

to launch

to employ (take on) full time and casual staff

to get straight down to business

to confirm (cancel) a reservation

briefcase

polite

rough design

display unit

busy itinerary

senior manager

whatever you recommend

STEP 4 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: What are Kate and Jenny preparing?

What is Kate worried about?

Scene 2: What kind of conversation is this?

Is Mr. Sakai happy with his hotel?

Does he like coming to Britain?

Scene 3: What are Don and Edward talking about?

What colors does Don want for the display unit?

Scene 4: During his visit to Bibury Systems, Mr. Sakai will look around the

company, listen to a presentation, have lunch. In what order

will he do these things?

Will Clive and Sakai use first names now?

Scene 5: Who has Sakai talked to from Bibury Systems before?

In the small talk with Don, what do we learn about Don?

Does Sakai know Don’s home town?

Scene 6: Is Edward late for his meeting with Phil?

Did Edward tell Phil that he had been waiting for a long time?

Is Phil sorry or not?

Scene 7: Who does Sakai meet next?

What does Big Boss do?

Can he speak other languages?

Scene 8: Do Phil and Edward agree about the colors?

Scene 9: What will happen next in Sakai’s visit?

What kind of food does Mr. Sakai like?

Scene 10: What time is Clive’s reservation for lunch?

Did Sakai accept the invitation? Why (not)?

STEP 5 Participate in the role-plays.

Role - Play 1:

Вы забираете гостя(ью) из гостиницы. Спрашиваете, как ему (ей) понравилась гостиница. Интересуетесь, впервые ли он(а) в вашем городе и какова его(ее) программа пребывания. Гость(я) говорит, что был(а) в Иванове уже 2-3 раза и ему(ей) нравится приезжать в этот город. Программа пребывания очень напряженная, но он(а) с нетерпением ожидает визита в компанию «К». Вы, в свою очередь, говорите, что сделаете все, чтобы их визит оказался полезным.

Role - Play 2:

Вы приветствуете гостя в компании «К», говорите, что «К» - большая и эффективно работающая компания. Сейчас вы собираетесь запустить новую продукцию. Срок запуска – 20 февраля, но гость(я) может посмотреть выставочный образец сегодня. Гость(я) интересуется, сколько у вас постоянных работников. Вы говорите, что вы нанимаете и временных сотрудников, когда возникает необходимость. Вы предлагаете кофе, чай и просите называть себя по имени.

Role - Play 3:

Вы рассказываете, какое место Вы занимаете в структуре компании: кому подчиняетесь Вы и кто подотчетен Вам. Вы предлагаете гостю(ье) посмотреть компанию. Ему(ей) нравится эта идея. Затем Вы говорите, что руководители отделов проведут для него(нее) презентацию. Он(а) с нетерпением ждет этого момента. Вы звоните по мобильному своему секретарю узнать, все ли готово к презентации.

Role - Play 4:

Вы хотите пригласить гостя(ью) на обед в ресторан и говорите, что недалеко от офиса есть один очень хороший ресторан. Ваш(а) гость(я) согласен(а) с Вашим предложением, и ему(ей) хотелось бы попробовать типичную русскую кухню. Вы звоните по мобильному секретарю, чтобы она подтвердила заказ на двоих на 2 часа. Вы спрашиваете, свободен(на) ли он(а) сегодня вечером, так как Вы собираетесь с семьей в театр и предлагаете ему(ей) присоединиться к Вам. Гость(я) высказывает благодарность, но говорит, что устал(а) после полета, испытывает трудности, связанные с разницей во времени, и хотел(а) бы немного отдохнуть.

Lesson 5

Describing Your Company’s Products

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to rehearse

introduction

total

agenda

company growth

return on investment

turnover

pre-tax profit

product range

broad company profile

net income

high (low) margin

best seller

hi-tech

computerized

adults

product display

slogan

background to the company

major markets

sales strategy

market share

income from sales

pie chart

low volume (high volume) products

accessories [ək’sesərız]

(blue/red/dotted) line represents …

increase

decrease

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: What are Don, Kate and Derek discussing?

Which of the things listed on board will be included in the

presentation?

Scene 2: Which does Edward like: large letters or small letters? Why?

Scene 3: Is this the beginning, the middle or the end of the presentation?

Which markets did Don talk about?

Scene 4: What are Phil and Edward discussing?

What does Edward like and dislike?

Scene 5: What did Don do? Why?

What did Derek talk about?

Scene 6: Are Edward and Phil talking about the same problem as before?

What slogans did Phil give Edward?

Did Edward like them?

Scene 7: What is Kate talking about? (You may look at the list on board again)

What are the three lines on Kate’s graph?

Scene 8: Who finds a good slogan: Edward or Phil?

What is the slogan?

Scene 9: What does Mr. Sakai take out of his briefcase?

Is Mr. Sakai interested in working with Bibury Systems?

What information does Mr. Sakai give about his company?

(refer to the list again)

When does he want to launch Big Boss?

Is Don happy with this?

STEP 4 Translate the following sentences into English.

You may watch the beginning of Video 5 again:

1. Приветствуем Вас в «Байбери Системс».

2. Для нас большая честь провести для Вас эту презентацию.

3. В течение следующего получаса я буду говорить о нашей компании.

4. Прежде всего, я дам Вам общую информацию о компании.

5. Во-вторых, я расскажу об ассортименте продукции.

6. И наконец, мы расскажем об одном из наших товаров.

7. Есть ли у Вас вопросы по повестке?

8. Если у Вас появятся вопросы, пожалуйста, прерывайте меня в любой момент.

9. Тогда немного общей информации о «Байбери Системс».

STEP 5 Study the following clichés, use them and phrases from step

4 in your own presentations (of your university, company,

a hobby or interest, a product or service, etc.)

Note : In presenting your product you may use some phrases

suggested in the list below.

Mind pronunciation! Work with a dictionary!

high-quality components

standard and deluxe models available

hi-tech design

completely reliable at all temperatures

distinctive style

easy to use

laboratory tested

choice of fashionable colors

state-of-the-art design

available in small, medium and large consignments

all natural materials

on-site maintenance

48-hour delivery guaranteed

one year warranty

portable

compact

30-day money-back guarantee

eye-catching packaging

user-friendly

sophisticated technology

maximum speed of …

width of

height of

built-in safety features

STEP 6 Draw some simple graphs or find examples from newspapers,

magazines, or company reports. Have your groupmates

practice describing them.

Lesson 6

Making Travel Arrangements

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to travel first class

to travel business class

to schedule

to reschedule

on schedule

to order a taxi

to hire a car

to distribute

distributor

to be delighted

to confirm by fax

to reconfirm

to go from … to …

to check in time

to deliver materials

to upgrade

flight

non-smoking

car category

four-door saloon

unlimited mileage [maılıdз]

full collision waiver

corporate charge card

driver’s license [‘laısns]

terminal

at one’s expense

quick question

courtesy [’kз:təsı] bus

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: What are Kate and Don talking about?

Does Kate think they can make January 28th ?

What does Don say they must do?

What must Kate do? Why?

Scene 2: Is Sakai happy with the presentation?

What does he want to do?

Where will Sakai fly to next? When?

When does he want to fly?

Scene 3: Do Phil and Edward agree on the design for the display unit?

What will Edward do?

What deadline does he give?

Does he know about Sakai’s question?

Can Phil make the deadline?

How will Edward go back to his office?

Scene 4: Who is Jenny talking to?

What does she ask about?

What class is Sakai travelling?

Scene 5: Is Don happy about Edward’s meeting with Phil?

When will RUYJ Advertising deliver the packaging and display materials?

What does Don say?

Scene 6: What does Jenny ask the travel agent for?

Where will Kate fly to?

What kind of ticket does she want?

When will she return?

Is Kate polite when she talks to Jenny?

Why does she talk in this way?

Scene 7: Is Jenny successful in trying to change Sakai’s flight?

Watch again and write down Sakai’s travel arrangements:

a) time of flight to Frankfurt

b) check-in time

c) terminal

d) class

e) arrival in Frankfurt

f) time of flight to Japan

g) stopover in …

h) reconfirmation

Will Clive visit Japan? When?

What does Jenny give to Sakai?

Scene 8: Is Derek happy with the new deadline?

Does he think they can meet the deadline?

Why is it difficult to say?

Scene 9: What kind of car does Kate want to hire?

How long does she want the car?

How will she pay?

What does Kate show to the car hire clerk?

Scene 10: What does Big Boss say?

Is Derek happy?

STEP 4 Work in pairs.

1. HIRING A CAR

A: Greeting B: Ask to hire a car

A: Ask what type B: Answer

A: Ask how long for B: Answer

B: Ask how much it costs and what is included in it

A: Answer

A: Ask how they will pay B: Answer

A: Ask to show driver’s document

2. ORDERING A TAXI BY PHONE

A: Greeting B: Ask for a taxi

A: Ask when B: Answer

A: Ask where to B: Answer

A: Ask where from B: Answer

3. RESERVING A FLIGHT BY PHONE

A: Greeting B: Ask to reserve a flight to…

A: Ask what day and time B: Answer

A: Ask how many passengers B: Answer

A: Ask what class B: Answer

B: Ask about a stopover

A: Answer

Lesson 7

Staying at a Hotel

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to check in

to check out

to make a reservation

to book a room

to pay cash

to pay by credit card

to complete (fill in) the form

to put the signature

to complain about = to make a complaint about

to garnish with snow peas

to steam slightly

suite [swi:t]

bill = check (Am.)

for one night

under the company name

car registration number

bell hop

at the standard rate

entirely our fault

confusion

with our compliments

waiter

strips of farm fresh baby pullet

fluffy baked Idaho potato

with a tad of sour cream or yogurt

Starters : tomato soup, leek soup

Main course : chicken, steak

Vegetables : peas, potatoes

Deserts : ice cream

Beverages (drinks)

Strong drink : wine

Soft drink : carbonated (non-carbonated) mineral water

Charge it to my room

STEP 3 Answer the following questions before watching Video 7

scene by scene:

1. What do you say and do when you check in at a hotel?

2. Do you have to give anything or show anything to the receptionist? What questions does the receptionist ask you?

3. What does the receptionist ask you to do?

4. What can you add to such menu items like starters, main course, vegetables, desserts and beverages?

5. Have you ever made a complaint?

6. What did you complain about? What really happened?

STEP 4 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: Where is Kate?

Can the hotel offer Kate a room?

What kind of room?

Which floor is it on?

What does it cost?

How will Kate pay?

What information must Kate give?

What newspaper does she order?

What question does Kate ask and what is the answer?

Scene 2: Who has Mr. Sakai another meeting with?

What is the name of Mr. Pearson’s company?

Is it a successful company? How do you know?

Scene 3: Who is Kate calling?

Can she speak to them? Why (not)?

Whose voice can you hear on the answerphone?

What message does Kate leave?

Scene 4: Refer to the menu items in Word Check.

Why did Kate manage to get a table?

Does she want a big dinner?

What does she choose?

Scene 5: Does Pearson know about Sakai’s visit to Bibury Systems?

Does JK Toys have some new developments?

Is Mr. Sakai interested to hear about them?

Scene 6: How do you know Kate has finished her dinner?

What does Kate ask the waiter to do with the bill?

Scene 7: What does Pearson tell Sakai about?

Is the new product innovative?

When will it be launched?

Will it be cheaper or more expensive than Big Boss?

Scene 8: Is Kate leaving the hotel or is she going to stay another night?

Who does Kate speak to?

What information did she give about the booking?

What explanation did the assistant manager give?

Was it Kate’s fault or the hotel’s?

Will Kate pay the cost of the suite?

What other offer does the assistant manager make?

STEP 5 Translate the following flashes of conversation into English:

- Вам бы хотелось поселиться в дорогом номере?

- Нет, мне не нужен дорогой номер.

- Я буду платить наличными.

- Такая форма оплаты нас устраивает.

- Как Вы будете оплачивать?

- Кредитной карточкой.

- Есть ли бронь на Ваше имя?

- Да, я заказывал номер на десять дней.

- Чем могу помочь Вам?

- Я бы хотел снять номер в Вашем отеле.

- Чтобы зарегистрироваться в нашем отеле, Вам

необходимо заполнить этот бланк, указав свой

домашний адрес и паспортные данные.

- Я должна поставить свою подпись здесь?

- Мне бы хотелось выписаться из отеля на два дня раньше.

- У Вас есть какие-то жалобы?

- Нет, просто изменилась ситуация.

STEP 6 Prepare a simple menu or bring in a real menu if you can find

one in English. Sit in small groups. Choose somebody to play

the waiter. The waiter moves between the groups taking orders.

Call the waiter politely (“Excuse me, waiter…).

Lesson 8

Showing Visitors Around the Company

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to commit 5% of the profit to

sales brochure [‘brəu ∫ə]

freeway

intersection

solar energy

rival = competitor

conference facilities

conference room

projection facilities = projectors

slide projector

stereo sound

flipchart

guided tour

green site

robotics

production line

components

option

supplier

under license

in-house

expertise [, ekspз:ti:z]

standard rate

CEO (Chief Executive Officer)

niche product

target

high income

young professionals

adults

packaging

STEP 3 Consider things that are most important choosing a new supplier.

cost good production facilities

location hospitality

competence technology

STEP 4 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: Why was Phil late?

Has he been to Bibury Systems before?

What did Edward offer to do?

What is Phil thinking?

Scene 2: What are Clive and Don discussing?

Did Don like Southford Components?

Was he happy about anything?

What did Clive think?

Why did Edward interrupt them?

What did Don give to Clive?

Scene 3: Why was the receptionist sorry?

Was the assistant manager angry?

What does Kate want to arrange?

How much time has she got to look at the facilities?

How many agents will come to the presentation?

Scene 4: What is the cost of the conference room per day?

Is Kate happy with the price?

What will she do?

Make a list of the conference facilities that the hotel can offer.

Scene 5: Did Edward like Phil’s designs?

What was his opinion?

Did Don agree?

Who are Bibury Systems targeting at?

Scene 6: Who is Geraldine talking to?

Can the man leave the deliveries in reception?

Scene 7: Who called Bibury Systems?

What does Clive say to Kate?

Scene 8: How many different toys does Phil see in the development

workshop?

Did Phil know Derek before? How do you know?

What questions did Phil ask?

Who does the market research for Bibury Systems?

Do they sometimes buy market research expertise from outside the

company?

What picture did Derek show to Phil?

STEP 5 Translate into English (if necessary refer to the video again):

брошюра по сбыту

компетентные люди

магистраль

переезд

зеленая зона

новостройки

управляющий компанией

конвейер

выделять деньги на развитие

пара вещей

встречаться с поставщиками

быть конкурентом

хороший вариант

Это впечатляет.

У нас есть все, что пожелаете.

STEP 6 Participate in the role-plays.

Role - Play 1:

А: Вы показываете брошюру по сбыту своему руководителю и говорите, что сотрудники компании N показались Вам весьма компетентными людьми. Отвечая на вопрос, где находится компания, Вы объясняете, что она находится рядом с магистралью, около переезда в обширной зеленой зоне среди новостроек. Вы рассказываете, что встречались с управляющим компанией. Вам понравились их роботы и высокотехнологический конвейер. В брошюре Вы показываете фотографии их лабораторий. Говорите, что у компании большой бюджет, и они выделяют 5% всей прибыли на развитие этого направления. Отмечаете, что у них ведутся интересные разработки в области использования солнечной энергии. Но Вам не понравилась пара вещей: во-первых, у них дорогая продукция и можно найти более дешевый источник комплектующих; во-вторых, они являются поставщиками очень многих компаний, включая Ваших конкурентов. Вы считаете, что это хороший вариант, но на следующей неделе Вы встречаетесь с другими поставщиками.

В: Взглянув на брошюру, привезенную сотрудником, Вы спрашиваете, где находится компания N, с кем встречался А в компании N. В заключение отмечаете, что все это впечатляет. Но все же спрашиваете, что не понравилось.

Role - Play 2:

А: Вы хотите поговорить с кем-либо об имеющихся в гостинице возможностях для проведения конференции. Помощник менеджера интересуется, о каком количестве людей идет речь, и спрашивает, есть ли у Вас время взглянуть на эти условия. У Вас не очень много времени, поэтому Вы просите сделать это побыстрее. Вам нравятся условия, поэтому Вы интересуетесь, сколько стоит один день. Арендный тариф Вам кажется дорогим.

В: Вы как помощник менеджера отеля предлагаете посмотреть на условия проведения конференции, интересуетесь, о каком количестве людей идет речь. Вы выясняете, сколько времени есть у А, и показываете основной зал для проведения конференций, в котором установлены прекрасные проекторы, видео, слайды. Вы говорите, что у Вас есть все, что пожелает клиент. Вы говорите, каков стандартный тариф за день, включая стоимость кофе и печенья. Так как тариф показался высоким клиенту, Вы обещаете что-нибудь придумать и предлагаете пройти в кабинет, чтобы обсудить детали.

Lesson 9

Explaining How Something Works

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to represent

to go through a basic process

to invest

to be 100% certain

to store

to activate

to select

to wind up [waınd]

to be covered with lead [led]

wide product range

chip technology

latest prototype

photosensitive cells

major breakthrough

management committee

development money

feasibility study

freelance designer

mass market

key indicator

trigger word

from different backgrounds

eight year olds

the Victorian (1830-1900 AD)

violin-player

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: Has Ms Wong (representing Hazelford Systems, UK) seen the Bibury Systems products?

What does she think about their product range?

Can she supply Bibury Systems with the components they need?

Scene 2: What is Derek telling Phil about?

Where is the microphone?

Which part of Big Boss do you press when you program it to say

something?

What phrase does Derek use to program it?

What does Big Boss do when it hears the trigger word?

What trigger word does Phil use?

Does Big Boss need batteries?

What does Phil think about Big Boss?

Scene 3: What is Clive showing?

Are the toys very old?

Do they use microchips?

Are they safe for children?

What does Sally think of them?

Scene 4: What is Geraldine asking about?

Who is she talking to?

What does she want to do? Is she successful?

Scene 5: What is Edward explaining to Phil?

How do the products start?

What is the first question that the management committee asks?

What questions do they ask the marketing department?

What is the next stage?

What happens if the feasibility study is positive?

What happened in the case of Friendly Fish?

How many units of Friendly Fish did they make? What were

the sales like?

STEP 4 Description of Process

A. Look at the diagram of the Bibury Systems market research process. Try to describe the process from the diagram. Use: first, next, finally, in the latest stage, in the next stage

IDEA → MANAGEMENT COMMITTEE

FEASIBILITY STUDY

MARKET RESEARCH → PRODUCTION

B. Prepare your own diagrams showing a sequence of actions (e.g. preparing for exams; a procedure they use at work; a cooking process of some dish). Present your diagrams to the others.

STEP 5 Bring advertisements for different kinds of products

to the class.

Discuss the products in the advertisements answering the

questions:

What is the market for this product?

Is it a low-cost or a high-cost product?

Low volume or high volume?

STEP 6 Translate the following groups of sentences into English:

1. Как он действует?

В ухе у Босса микрофон, и он распознает определенные команды.

Например?

Что угодно.

Не могли бы Вы объяснить это проще?

Хорошо, Вы нажимаете на его нос и таким образом активизируете голосовую карту, затем Вы говорите фразу «Мне не нужны проблемы, мне нужны решения».

Затем Вы нажимаете на нос снова, чтобы остановить запись. Затем Вы выбираете ключевое слово, которое заставляет Босса говорить. И каждый раз, когда он слышит это слово, он повторяет фразу «Мне не нужны…».

2. А какой у него источник питания?

Световая энергия. В глазах Босса находятся светочувствительные элементы, которые поглощают солнечную энергию. Затем они передают ее моторчикам, находящимся под его руками.

Это настоящий прорыв.

Это новейшее достижение в технологии.

Да, это впечатляет.

3. Все изделия проходят через один основной процесс.

Все начинается с идеи.

Комитет по управлению рассматривает все новые идеи и вкладывает

деньги в разработку тех, которые ему понравились.

На следующем этапе комитет по управлению спрашивает группу разработчиков о стоимости этого продукта.

На третьем этапе они обращаются в отдел маркетинга с двумя вопросами:

а. Каков целевой рынок данного продукта?

б. И насколько широк круг потребителей?

Следующая стадия – это технико-экономическое обоснование.

4. Эти игрушки работают?

Сколько им лет?

Некоторые из них относятся к викторианскому периоду.

В них нет микросхем.

Все они с часовым механизмом, вы их просто заводите.

Но они все оригинальные, например Молодой Скрипач.

Как она работает?

Вы просто ее заводите, и она начинает играть.

Моя бабушка играла с некоторыми из них, когда была маленькой девочкой. А мой отец коллекционировал игрушки с часовым механизмом.

Такие умные игрушки!

Да, но не слишком безопасные. У некоторых есть острые углы.

А эта, например, покрыта свинцовой краской.

Lesson 10

Rescheduling Plans and Arrangements

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to reschedule = to rearrange a meeting

to move a meeting from … to …

to postpone

to cancel

to bring forward a meeting by an hour

to complete a deal = to strike a deal

to be late for the printer’s deadline

to come to the point

to run a bit behind a schedule

to meet the targets

to increase overtime

to butt in

to cut smth ( a meeting, a conversation) short

telephone conference

Dealer Dan

voice activated toy

display materials

coincidence [kəu’ınsıdəns]

That’s not the point.

If you can’t stand the heat, get out of the kitchen.

Could you spare a minute?

I’ll be through in ten minutes.

A deal is off.

Let’s get it straight.

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: Is Mr. Smith cancelling or postponing the meeting?

What did Edward want to do at the meeting?

Was Bibury Systems late for the printer’s deadline?

What is the new product?

Do you remember anything about it?

Scene 2: What is the name of the new product? Is it as good as Big Boss?

What is the launch date for Dealer Dan? Is it solar-powered? Is it

voice-activated?

Which is cheaper: Dealer Dan or Big Boss?

Scene 3: Who does Edward want to speak to?

Where is Don? Can Edward interrupt?

Scene 4: Did Edward interrupt politely?

What did Don say when Edward interrupted?

How long is it before his meeting will finish?

Scene 5: How does Don feel when he hears the news?

Scene 6: What are Clive and Derek discussing when Don interrupts?

Scene 7: What is Jenny asking Geraldine?

What is Geraldine telling Jenny?

Does she understand the problem?

Scene 8: How does Derek feel about Dealer Dan?

What does Don think?

How many people knew about the technology?

What is Clive going to do?

What must Don do?

Dealer Dan and Big Boss have the same technology. Is it a

coincidence?

Do you think if JK Toys stole the idea from Big Boss?

Scene 9: What are Jenny and Edward trying to do?

Can Edward meet this afternoon?

Whose appointments is Jenny rearranging?

When does Edward want to meet?

What can people do if a meeting is impossible?

Scene 10: Why is Sakai calling Clive?

Where will Clive meet him? When?

Scene 11: What time do you think is it?

STEP 4 Translate the following conversations into English:

Conversation 1

А: Мне жаль, но я буду вынужден отменить нашу завтрашнюю встречу.

В: Ничего страшного. У Вас есть возможность перенести ее на следующую неделю на это же время?

А: Мне очень жаль, но не могли бы мы перенести нашу встречу на две недели позднее?

В: Хорошо. У Вас перед собой еженедельник? Как насчет 15 июня?

А: Замечательно. Скажем, 15 июня 10 утра?

В: Отлично. Это меня устраивает.

Conversation 2

А: Извините, что прервал Вас. У меня важные новости. Вы не можете уделить мне минутку?

В: Я закончу через 10 минут. Это может подождать? Что-то случилось?

А: Договор о каталоге отменен. «Джей-Кей Тойз» выпускает новую говорящую игрушку Дилер Дэн.

В: Когда они ее выпускают?

А: 20 января.

В: Как она работает?

А: На солнечной энергии.

В: И это говорящая игрушка?

А: У нее аналогичная технология, но она дешевле.

В: Может быть, Дилер Дэн – совпадение?

А: Конечно, это возможно, но маловероятно.

В: Сколько людей знало о Биг Боссе?

А: Сотни.

В: Я не это имел в виду. Я говорю о технологии. Сколько человек знали об этом?

А: Только люди из моей команды.

Conversation 3

А: Как Ваши дела мистер Сакаи?

В: Спасибо, хорошо.

А: Приятно слышать Вас. Как Ваша семья?

В: Хорошо, спасибо. Могу я перейти прямо к делу? Я очень обеспокоен, я только что видел игрушку, очень похожую на Биг Босса.

А: Правда?

В: Я изменил свои планы и завтра буду в Лондоне. Мы должны встретиться. Мой секретарь перешлет Вам по факсу программу моей поездки.

Lesson 1 1

Analyzing Your Competitors

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to drive

to be (un) reliable

to say something exactly

to affect sales

to have a lot of impact on

to go into partnership with

to do consultancy work

to give smb a lift

to chat

to hurt badly

to settle a deal

to set things up

concept and design

basic differences

power source

weaknesses

exact date

plenty of colors

at the point (stage) of sale

advertising campaign

selling price

unit cost

production cost

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: What things are the same in Big Boss and dealer Don?

Is anything different?

Has Derek finished the tests on Dealer Don?

What does Edward think of the packaging?

Scene 2: What does Geraldine tell the caller about the marketing

department staff?

Can Geraldine make an appointment for the caller?

Scene 3: Do Clive and Peter Day know each other well?

What is Peter’s job?

Why do you think Clive wants to have a chat?

Scene 4: What is the marketing team discussing now?

What does Kate know? What doesn’t she know?

Scene 5: Is the meeting lasting a long time?

Scene 6: What does Clive want from Peter?

Which company did Peter work for?

Is he still working for them?

Can he talk about the work?

How does Clive encourage Peter to talk?

Does he make a firm offer?

Scene 7: What information do they need about Dealer Dan?

Can Derek estimate the unit cost of Dealer Dan? Why (not)?

What is the production run of Big Boss?

Will dealer Dan’s production run be more or less?

Scene 8: Does Clive get any information about Dealer Dan?

What is Peter Day a specialist in? Is this useful for Clive? Why?

What information does Peter give?

Why does he give Clive this information?

Can he tell him the advertising budget?

STEP 4 Translate the following sentences into English:

1. Какие у Вас расчеты?

2. У меня нет еще всей информации: мы знаем продажную цену, себестоимость, но не знаем их товарооборот.

3. Вы все еще оказываете консалтинговые услуги для этой компании?

4. Да, я еще не ушел на пенсию.

5. Могу я подвезти Вас?

6. Мы собираемся стать партнерами с одной японской компанией. Наша говорящая игрушка – часть этого соглашения.

7. Информация о расходах на рекламную компанию – конфиденциальная.

8. Этот конкурент может нанести нам большой ущерб.

9. Я не хочу компрометировать Вас, мне нужна только общая информация.

10. Я изучил детали этой игрушки и пришел к выводу, что у ее источника питания есть некоторые слабые стороны.

11. Я не могу точно сказать, насколько они ненадежны, так как не завершил еще испытания.

12. Их упаковка очень яркая, на стадии реализации это будет иметь большое значение.

13. Я знаю, что Вы хороший специалист по Дальнему Востоку и нам могла бы понадобиться Ваша помощь.

14. Их рекламная компания запланирована на следующий месяц.

15. В концепции и дизайне принципиальных различий нет.

STEP 5

Think of two similar things (e.g. two kinds of cars, two kinds of PCs, two kinds of food, etc). Prepare a list of similarities and differences. Present your comparisons to the others using “A is cheaper than B; B is not as durable as A; the size is the same, etc”.

Lesson 12

Business Letters and Presenting Information

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to outline the strategy

to summarize

to have an edge on smb

to look at the down-side

to let smb succeed in

to bring forward the launch date

to cut the price

to be feasible

to switch on a speaker

to do the sums

to crack the American market

to be a few steps ahead of smb (behind smb)

to make a draft of the letter

to coincide with

to reconsider the decision in the light of

to offer extra commission on sales through the catalogue

to offer a 15% discount

to encourage smb to do smth

so far

advantages and disadvantages

clear strategy

export market

overseas marketing strategy

sales force

absolute priority

straight after smth

mailing date of the catalogue

in exchange for exclusivity

Go ahead!

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: What is the Bibury Systems’ plan of action?

What do JK Toys want?

Does Derek agree to bring forward the launch date again?

Scene 2: What is Clive going to tell his staff on the mobile phone?

What does Clive mean when he says “They haven’t done

their sums”?

What is Kate’s question?

What does Clive tell Kate to do?

Scene 3: What do the Bibury Systems staff decide to do?

Where will the letters go to?

What is the new marketing strategy?

What fourth point does Edward suggest?

Will Mister Smith change his mind?

What will Clive do?

Scene 4: How will the letter be sent?

Will Clive increase the cost of Big Boss?

When is the launch date going to be?

What other offer does Clive make?

What does he want from Mr. Smith in return for this offer?

What will Mr. Smith’s customers get?


STEP 4 Translate the following sentences into English:

1. У наших конкурентов большие преимущества: бóльшая доля на внутреннем рынке, более дешевая продукция и больший бюджет на рекламу.

2. Но мы преуспели на зарубежном рынке.

3. Давайте посмотрим на наши слабые стороны.

4. Мы действительно можем приблизить дату выпуска.

5. Они не смогут прорваться (сломить) на американский рынок, а мы преуспели на нем.

6. Но мы отстаем (они опережают нас) в рекламном бюджете.

7. Когда выходит в свет каталог?

8. Мне кажется, мистер Смит сможет пересмотреть свое решение в свете нашей новой стратегии.

9. Мы можем предложить ему 3% комиссионных от продаж по каталогу в обмен на эксклюзивность.

10. Я уверен, мистер Смит передумает и Биг Босс будет включен в каталог.

11. Итак, мы должны сделать сразу же две вещи: информировать всех, кто занимается сбытом, о плане наших действий и составить проект письма мистеру Смиту.

12. Давайте подведем итог тому, что было сказано раньше.

STEP 5

Write a short letter or fax. Use the following ways to begin and end the letters: “Dear Sir (Mr. Smith, Peter); Yours Faithfully (Sincerely) /Yours / Best regards (wishes)”. Don’t forget about a letter layout, references and ways of writing the date. Suitable topics may be: confirming a meeting that was arranged by phone; giving information about travel arrangements; rescheduling a meeting that was arranged.

Lesson 13

Traveling on Business

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to sum

to make (to meet) the deadline

to deliver on time

to deliver on spec and on price

to broaden the horizons [hə’raıznz]

to brief smb

to reschedule the loan

to give an advance against expenses

to entertain clients

to owe smb hospitality

to check in at a hotel

to check out of a hotel

to call a taxi = to call a cab (Am.)

to fill in (out) the form

overseas franchise [‘frænt∫aız] holders

head office = main office

via [vaıə]

information desk

departure gate

passport control

window (aisle [aıl]) seat

one piece of hand luggage

scales

boarding card (pass)

duty-free lounge [laundз]

corporate charge card

receipt [rı’si:t]

street map of Ivanovo

with our compliments

bell captain (boy)

Let’s outline what we are going to do.

It’ll be very tight.

We look forward to seeing you again.

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: How do you know it’s the end of the meeting?

What is Clive doing?

How does he sum up the meeting?

Scene 2: What is Kate going to do?

Will Don visit Germany, Italy and Egypt?

Will he cancel those meetings?

What does Clive want Don to do?

What must Clive do?

Scene 3: What is Don telling Edward?

Is Edward pleased?

What question does Edward ask?

Does Edward have a corporate charge card?

Will he entertain any clients?

Who will meet him at Milan airport?

Has Edward met Mr. Barbetti before?

How will Edward know him?

Scene 4: What two questions does Kate ask?

Scene 5: Where is Edward?

What questions is the check-in steward asking him?

Where does Edward want to sit?

How much luggage does he have?

Scene 6: What does the hotel receptionist give to Kate?

Where does Kate want to go?

Does she want to take a cab (a taxi)?

What does the receptionist do?

Scene 7: Did Edward have a good trip?

What did Edward do in Frankfurt?

Who paid for the meal with Mr. Lang?

Scene 8: What does Kate want to do?

What does she ask the receptionist about?

What has she arranged for Thursday?

Will Kate return to the hotel? When? How long for?

STEP 4 Translate the following conversations into English:

Conversation 1

А: Какие у Вас планы?

В: Я собираюсь встретиться на следующей неделе с некоторыми из наших зарубежных дилеров в Италии, Египте и Германии.

А: А я думаю, Вам надо остаться в главном офисе для координации новой стратегии выпуска.

В: Но я не хочу отменять свои встречи. Могу я послать вместо себя своего помощника С?

А: Вы думаете он готов к этому?

В: С – очень способный, и небольшой опыт в международном сотрудничестве только расширит его кругозор.

Conversation 2

А: Чем я могу Вам помочь?

В: Я бы хотела послать факс в Лондон.

А: Если Вы заполните этот бланк, я сразу же его отправлю.

В: А я могу купить у Вас карту Атланты?

А: Примите ее как подарок от нашей компании.

В: Спасибо. Не могли бы Вы мне помочь? Мой коллега хотел встретиться со мной в ресторане «Атланта». Не подскажите, как туда лучше добраться?

А: Это в 10 минутах ходьбы отсюда или мы можем заказать для Вас такси.

В: Спасибо, но я бы хотела пройтись.

А: Кстати, Вы из комнаты 1637? Для Вас телефонное сообщение.

Conversation 3

А: Ваш билет и паспорт, пожалуйста.

В: Вот, пожалуйста (показывает документы).

А: Вам салон для курящих или некурящих?

В: Для некурящих, пожалуйста.

А: Вы хотели бы место у окна или у прохода?

В: У окна, пожалуйста.

А: А у Вас есть багаж?

В: Один чемодан и одно место ручной клади.

С: Поставьте, пожалуйста, Ваш багаж на весы. Все в порядке. Вот Ваш посадочный талон. Посадка у выхода 3 через час.

STEP 5 Bring in some plans or street maps which are not local. Work

in pairs. One partner uses the plan or map to give directions

without saying where the directions lead to. The other must

point to the place on the plan or map where the directions lead.

Lesson 14

Presenting a Product

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to capture the market

to deliver the technology

to look ingenious

to look happy (sad, angry, tired, etc.)

to have emotions and gestures

to make movements

to sell upmarket

to be camera – ready

to match the price

to deliver the technology

to cost a fortune

to be coast to coast

to be programmed

new venture

real breakthrough

at peak hours

treated plastics

at the touch of a button

by voice control

still (n)

wording

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: Is this the start, middle or end of the presentation?

What is Kate going to talk about in the next hour or so?

Scene 2: What does Jenny tell Phil? Is it good or bad?

Has Phil finished the designs?

Can he bring them to show Don?

Scene 3: What does Kate say about Big Boss introducing him?

Scene 4: What is Derek showing Clive? Do Clive and Derek agree?

What can Big Boss Mark 2 do? Is Clive impressed?

Does Clive think they should develop Mark 2? Why (not)?

Scene 5: What is Kate talking about now?

Scene 6: What is Phil showing Don?

What question does Don ask? How does Phil look?

Does Don like all the photos?

What does he ask Phil?

When can Phil have everything ready? Can he do it by tomorrow?

STEP 4 Repeat the activity from Lesson 5. Choose a new topic

for your talk.

You may describe a trip you have made; explain how to make something (a local dish); describe an innovative new product you have seen, etc.

STEP 5 Translate the following conversations into English:

Conversation 1

А: Вы были на презентации игрушки Биг Босс?

В: Нет, а кто представлял ее?

А: Кейт МакКена из компании Байбери Системс. Биг Босс – это совершенно новая концепция в производстве игрушек.

В: О чем она говорила?

А: Сначала она рассказала об исследовании рынка, которое привело к разработке этого изделия. Затем она говорила о производстве и маркетинговой стратегии.

В: Вы действительно думаете, что Биг Босс будет хорошо продаваться?

А: В конце своей презентации Кейт дала рекомендации, как сделать так, чтобы Биг Босс имел успех на нашей территории.

В: Мне кажется, американский рынок готов к появлению высокотехнологичного продукта.

А: Я тоже так считаю. Биг Босс – это настоящий прорыв.

Conversation 2

А: Могу я поговорить с Вами?

В: У меня только 15 минут, у меня назначена встреча с главным бухгалтером.

А: Я бы хотел, чтобы Вы взглянули на это.

В: Ну, эта модель очень похожа на Биг Босса.

А: Да, но у нее есть эмоции (она может плакать, смеяться). Она запрограммирована, чтобы выглядеть счастливой, сердитой или уставшей. Она может двигаться и жестикулировать.

В: Как она приводится в движение? (Как она работает?)

А: С помощью нажатия клавиши или голосовой команды.

В: Да, игрушка оригинальная. Сколько времени у Вас ушло на изобретение такой игрушки?

А: 6 месяцев.

В: Да, Вы здорово поработали. Но мне кажется, что ее производство будет стоить целое состояние.

А: Согласен. Это дорогая продукция, но ведь Биг Босс продается по высокой цене?!

В: Давайте посмотрим, что скажут наши коллеги.

Conversation 3

А: Вы слышали, что у наших конкурентов есть игрушка, очень похожая на Биг Босса?

В: Насколько похожая?

А: Очень. И они выпускают ее через 6 недель.

В: Мы можем перенести дату выпуска на более ранний срок?

А: Это возможно.

В: Я думаю, что наши конкуренты могут предоставить такую же технологию, но они не могут конкурировать с нами в цене и соревноваться с нашей рекламной компанией на телевидении. Реклама Биг Босса будет идти по обе стороны океана в самое популярное время.

А: Да, звонила Кейт из Атланты. Презентация прошла успешно. Она уверена, что наша игрушка успешно выйдет на американский рынок.

Lesson 15

Entertaining Visitors

STEP 1 Watch the video.

STEP 2 Word Check

to touch on business

to collect at a hotel

to close the deal

to negotiate

to thank for hospitality

to talk informally

to offer refreshments

to stay in touch

to decide on

hotel lobby

keen golfer

rival product

provisional agreement

STEP 3 Watch the video scene by scene and check how you understand it.

Scene 1: What is Kate pointing to at the end of her presentation?

Scene 2: What does Clive ask Don to do?

What is Mr. Sakai going to do for the next week?

Why should Don play golf with him?

Scene 3: What is Kate doing?

Do you think if she is enjoying herself?

Scene 4: When are Don and Sakai going to play golf?

Why can’t Sakai play tomorrow?

What arrangement do they make to meet?

Scene 5: Who is George?

Why does Kate want to speak to him?

How did she end her first conversation?

Scene 6: How often does Don play golf?

Why hasn’t he played for the last three weeks?

What did Mr. Sakai say about the Boss?

Scene 7: How did Don meet his wife?

What does Don like or dislike about England?

Did Don’s wife like living in the USA?

What did Sakai invite Don to do?

Did Don say “yes”? What did he offer to do “in return”?

Scene 8: What is Sakai’s decision?

Will Bibury Systems form a partnership with Detmore

Systems? Is it all agreed?

STEP 5 Translate the following conversations into English:

Conversation 1

А: Что Вы собираетесь делать в эти выходные? (Какие у вас планы на выходные?)

В: Ничего особенного. А что?

А: Я слышал, что Вы играете в гольф?

В: Да, это так. Я член одного очень хорошего клуба.

А: Вы хотели бы поиграть завтра в гольф?

В: С удовольствием, но завтра я собираюсь осмотреть достопримечательности вашего города.