Mazda Engine LF, L3. Manual - part 15

 

  Index      Mazda     Mazda Engine LF, L3 - service repair manual 2005 year

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  13  14  15 

 

 

 

Mazda Engine LF, L3. Manual - part 15

 

 

TECHNICAL DATA 

01–50–1

01–50

01–50

TECHNICAL DATA

ENGINE TECHNICAL DATA . . . . . . . . . .  01–50–1

End of Toc

ENGINE TECHNICAL DATA

E5U015000000E01

Item

Specification

Cylinder head gasket contact surface distortion 
(Maximum)

 0.10 mm {0.004 in}

Manifold contact surfaces distortion (Maximum)

0.10 mm {0.004 in}

Manifold contact surfaces distortion (Maximum 
grinding)

0.15 mm {0.006 in}

Valve head margin thickness (Minimum)

IN: 1.62 mm {0.0637 in}

EX: 1.82 mm {0.0716 in}

Valve length (Standard)

IN: 102.99—103.79 mm {4.055—4.086 in}

EX: 104.25—105.05 mm {4.105—4.135 in}

Valve length (Minimum)

IN: 102.99 mm {4.055 in}

EX: 104.25 mm {4.104 in}

Valve stem diameter (Standard)

IN: 5.470—5.485 mm {0.2154—0.2159 in}

EX: 5.465—5.480 mm {0.2152—0.2157 in}

Valve stem diameter (Minimum)

IN: 5.440 mm {0.2142 in}

EX: 5.435 mm {0.2140 in}

Valve guide inner diameter (Standard)

5.509—5.539 mm {0.2169—0.2180 in}

Valve stem to guide clearance (Standard)

IN: 0.024—0.069 mm {0.0009—0.0027 in}

EX: 0.029—0.074 mm {0.0012—0.0029 in}

Valve stem to guide clearance (Maximum)

0.10 mm {0.004 in}

Valve guide protrusion height (standard)

12.2—12.8 mm {0.481—0.503 in}

Valve seat contact width (Standard)

1.2—1.6 mm {0.048—0.062 in}

Valve protrusion height (Standard)

IN: 40.64—42.24 mm {1.600—1.662 in}

EX: 40.50—42.10 mm {1.595—1.657 in}

Valve spring pressing force

390 N {39.76 kgf, 87.67 lbf}

Valve spring standard height H

28.68 mm {1.129 in}

Valve spring out-of-square (Maximum)

1.95 mm {0.0767 in}

Maximum runout (Maximum)

0.03 mm {0.0012 in}

Camshaft standard height (mm {in})

With variable valve timing mechanism

 IN: 42.44 {1.671}

 EX: 41.18 {1.621}

Without variable valve timing mechanism

 IN: 42.12 {1.659}

 EX: 41.08 {1.618}

Camshaft minimum height (mm {in})

With variable valve timing mechanism

 IN: 42.33 {1.666}

 EX: 41.06 {1.616}

Without variable valve timing mechanism

 IN: 42.01 {1.653}

 EX: 40.96 {1.612}

Camshaft journal diameter (Standard)

 24.96—24.98 mm {0.9827—0.9834 in}

Camshaft journal diameter (Minimum)

24.95 mm {0.982 in}

Camshaft journal oil clearance (Standard)

0.035—0.080 mm {0.0014—0.0031 in}

Camshaft journal oil clearance (Maximum)

0.09 mm {0.0035 in}

Camshaft end play (Standard)

0.09—0.24 mm {0.0035—0.0094 in}

Camshaft end play (Maximum)

0.25 mm {0.0098 in}

Tappet bore diameter (Standard)

31.000—31.030 mm {1.2205—1.2216 in}

Tappet diameter (Standard)

30.970—30.980 mm {1.2193—1.2196 in}

Tappet-to-Tappet bore oil clearance (Standard)

0.02—0.06 mm {0.0008—0.0023 in}

Tappet-to-Tappet bore oil clearance (Maximum)

0.15 mm {0.006 in}

Cylinder head gasket contact surfaces distortion 
(Maximum)

0.10 mm {0.004 in}

Cylinder bore diameter (Standard)

87.500—87.530 mm {3.4449—3.4460 in}

TECHNICAL DATA 

01–50–2

End Of Sie

Minimum / maximum bore diameter limit

87.440—87.590 mm {3.4425—3.4484 in}

Oil jet valve air pressure

216—274 kPa {2.2—2.7 kgf·cm

2

 31.4—39.7 psi} 

Piston diameter (Standard)

87.465—87.495 mm {3.4435—3.4446 in}

Piston-to-cylinder clearance (Standard)

0.025—0.045 mm {0.0010—0.0017 in}

Piston-to-cylinder clearance (Maximum)

0.11 mm {0.0043 in}

Piston ring-to-ring groove clearance (Standard)

Top: 0.03—0.08 mm {0.0012—0.0031 in}

Second: 0.03—0.07 mm {0.0012—0.0027 in}

Oil: 0.03—0.07 mm {0.0012—0.0027 in}

Piston ring-to-ring groove clearance (Maximum)

Top: 0.17 mm {0.0067 in}

Second, Oil: 0.15 mm {0.0059 in}

Piston end gap (Standard)

Top: 0.16—0.31 mm {0.0063—0.0122 in}

Second: 0.33—0.48 mm {0.0130—0.0189 in}

Oil (rail): 0.20—0.70 mm {0.0079—0.0275 in}

Piston end gap (Maximum)

1.0 mm {0.0393 in}

Crankshaft end play (Standard)

0.22—0.45 mm {0.0087—0.0177 in}

Crankshaft end play (Maximum)

0.55 mm {0.0216 in}

Crankshaft runout (Maximum)

0.05 mm {0.0019 in}

Main journal bearing size

 STD: 51.980—52.000 mm {2.0464—2.0472 in}

 US0.25: 51.730—51.750 mm {2.0366—2.0373 in}

Main journal out of round (Maximum)

0.05 mm {0.0019 in}

Crank pin journal diameter [LF]

 STD: 46.980—47.000 mm {1.8497—1.8503 in}

 US0.25: 46.730—46.750 mm {1.8398—1.8405 in}

Crank pin journal diameter [L3]

 STD: 49.980—50.000 mm {1.9677—1.9685 in}

 US0.25: 49.730—49.750 mm {1.9579—1.9586 in}

Crank pin out of round (Maximum)

0.05 mm {0.0019 in}

Main journal oil clearance (Standard)

0.019—0.035 mm {0.0007—0.0013 in}

Main journal oil clearance (Maximum)

0.10 mm {0.0039 in}

Main bearing size

STD: 2.506—2.509 mm {0.0987—0.0988 in}

OS0.25: 2.628—2.634 mm {0.1034—0.1037 in}

Connecting rod side clearance (Standard)

0.14—0.36 mm {0.0056—0.0141 in}

Connecting rod side clearance (Maximum)

0.435 mm {0.0172 in}

Connecting rod bearing oil clearance (Standard)

0.026—0.052 mm {0.0011—0.0020 in}

Connecting rod bearing oil clearance (Maximum)

0.1 mm {0.0039 in}

Connecting rod bearing size [LF]

 STD: 1.498—1.504 mm {0.0589—0.0592 in}

 OS0.25: 1.623—1.629 mm {0.0639—0.0641 in}

Connecting rod bearing size [L3]

 STD: 1.496—1.502 mm {0.0589—0.0591 in}

 OS0.25: 1.621—1.627 mm {0.0639—0.0641 in}

Bolt length (mm {in})

Cylinder head bolt (With washer)

 Standard: 149.2—149.8 {5.87—5.90}

 Maximum: 150.5 {5.91}

Cylinder head bolt (Without washer)

 Standard: 145.2—145.8 {5.72—5.74}

 Maximum: 146.5 {5.77}

Connecting rod bolt

 Standard: 44.7—45.3 {1.75—1.78}

 Maximum: 46.0 {1.81}

Main bearing cap bolt (Plastic region tightening bolt only)

 Standard: 110.0—110.6 {4.33—4.35}

 Maximum: 111.3 {4.38}

Valve clearance [Engine cold]

IN: 0.22—0.28 mm {0.0087—0.0110 in}

EX: 0.27—0.33 mm {0.0106—0.0130 in}

Value range

0.005—0.101 mm {0.00019—0.0039 in}

Item

Specification

SERVICE TOOLS 

01–60–1

01–60

01–60

SERVICE TOOLS

ENGINE SST . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  01–60–1

End of Toc

ENGINE SST

E5U016002000E01

1: Mazda SST number
2: Global SST number
Example

1:49 UN20 5072
2:205–072

Holder

1: –
2:303–507

Crankshaft TDC 
setting peg

1:49 E011 1A0
2: –

Ring gear brake 
set

1:49 UN30 3465
2: 303–465

Camshaft 
Alignment 
timing Tool

1:49 G032 354
2: –

Adjusting 
wrench

1:49 B012 015
2: –

Valve guide 
installer

1:49 0636 100B
2: –

Valve spring 
lifter arm

1:49 B012 0A2
2: –

Pivot

1:49 L010 1A0
2: –

Engine hanger 
set

1:49 H010 401
2: –

Oil seal installer

1:49 0107 680A
2: –

Engine stand

1:49 T032 302
2: –

Bearing installer

1:49 S120 170
2: –

Valve seal 
remover

1:49 L012 0A0B
2: –

Valve seal and 
valve guide 
installer set

1:49 UN30 3328
2: 303-328

Rear oil seal 
replacer

1:49 D032 316
2: –

Protractor

SERVICE TOOLS 

01–60–2

End Of Sie

1:49 G011 201
2: –

Attachment

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  13  14  15