Mazda 5. Manual - part 11

 

  Index      Mazda     Mazda 5 - service repair manual

 

Search            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  9  10  11  12   ..

 

 

Mazda 5. Manual - part 11

 

 

01–10–30

MECHANICAL 

2. Insert the piston and connecting rod into the 

cylinder with the arrow mark to front of the engine.

Connecting Rod Bearing Assembly Note

1. Install the connecting rod bearing to the 

connecting rod and connecting rod caps, as 
shown in the figure.

Connecting Rod Cap Assembly Note

Caution

• When assembling the connecting rod caps, align the broken, rough faces of the connecting rods 

and connecting rod caps.

1. Tighten the connecting rod bolts in two steps using the SST (49 D032 316).

Tightening torque
 (1) 26—32 N·m 

 {2.7—3.2 kgf·m, 19.2—23.6 ft·lbf}

 (2) 80

°—100°

Balancer Unit Assembly Note

1. Confirm by visual inspection that there is no damage to the balancer unit gear and verify that the shaft turns 

smoothly.

• If there is any damage or malfunction, replace the balancer unit.

Caution

• Due to the precision interior construction of the balancer unit, it cannot be disassembled.

2. Install the SST as shown in the figure.
3. Turn the crankshaft clockwise the crankshaft is in 

the No.1 cylinder TDC position (until the balance 
weight is attached to the SST).

4. Install the adjustment shim to the seat face of the 

balancer unit.

B3E0110E108

CONNECTING ROD 
BEARING

2.3

2.7 mm {0.091

0.106 in}

B3E0110E109

303-507

(49 JE01 061)

B3E0110E110

MECHANICAL 

01–10–31

01

5. With the balancer unit marks at the exact top 

center, assemble the unit to the cylinder block.

6. Set the SST as shown, then measure the gear 

backlash using a dial gauge.

Note

• For an accurate measurement of gear 

backlash, insert a screwdriver into the 
crankshaft No. 1 balance weight area and 
set both the rotation and the thrust direction 
with the screwdriver, using a prying action, 
as shown in the figure.

• If the backlash exceeds the specified range, 

remeasure the backlash and, using the 
adjustment shim selection table, select the 
proper shim, according to the following 
procedure.

Caution

• When measuring the backlash, rotate the crankshaft one full rotation and verify that it is within the 

specified range at all of the following six positions: 10

°, 30°, 100°, 190°, 210°, 280° ATDC. 

Value range

0.005—0.101 mm {0.00019—0.0039 in}

(1) Using master adjustment shim (No.50), assemble the balancer unit to the cylinder block, then measure the 

backlash.

(2) Select the proper adjustment shim according to the measured value.
(3) Install the selected adjustment shim to the balancer unit, then assemble the balancer unit to the cylinder 

block.

MARK

B3E0110E111

DRIVEN GEAR SHAFT CENTER

DIAL GAUGE

49 G011 201

41.4 mm
{1.629 in}

B3E0110E112

B3E0110E113

01–10–32

MECHANICAL 

Adjustment shim selection table

Backlash 

mm {in}

Selection shim 

(No.)

Shim thickness 

mm {in}

Backlash 

mm {in}

Selection shim 

(No.)

Shim thickness 

mm {in}

0.267—0.273 

{0.01051—

0.01074}

15

1.15 {0.0452}

0.127—0.133 

{0.00500—

0.00523}

35

1.35 {0.0531}

0.260—0.266 

{0.01023—

0.01047}

16

1.16 {0.0456}

0.120—0.126 

{0.00472—

0.00496}

36

1.36 {0.0535}

0.253—0.259 

{0.00996—

0.01019}

17

1.17 {0.0460}

0.113—0.119 

{0.00444—

0.00468}

37

1.37 {0.0539}

0.246—0.252 

{0.00968—

0.00992}

18

1.18 {0.0464}

0.106—0.112 

{0.00417—

0.00440}

38

1.38{0.0543}

0.239—0.245 

{0.00940—

0.00964}

19

1.19 {0.0468}

0.099—0.105 

{0.00389—

0.00413}

39

1.39 {0.0547}

0.232—0.238 

{0.00913—

0.00937}

20

1.20 {0.0472}

0.092—0.098

.087 {0.00362—

0.00385}

40

1.40 {0.0551}

0.225—0.231 

{0.00885—

0.00909}

21

1.21 {0.0476}

0.085—0.091 

{0.00334—

0.00358}

41

1.41 {0.0555}

0.218—0.224 

{0.00858—

0.00881}

22

1.22 {0.0480}

0.078—0.084 

{0.00307—

0.00330}

42

1.42 {0.0559}

0.211—0.217 

{0.00830—

0.00854}

23

1.23 {0.0484}

0.071—0.077 

{0.00279—

0.00303}

43

1.43 {0.0562}

0.204—0.210 

{0.00803—

0.00826}

24

1.24 {0.0488}

0.064—0.070 

{0.00251—

0.00275}

44

1.44 {0.0566}

0.197—0.203 

{0.00775—

0.00799}

25

1.25 {0.492}

0.057—0.063 

{0.00224—

0.00248}

45

1.45 {0.0570}

0.190—0.196 

{0.00748—

0.00771}

26

1.26 {0.496}

0.050—0.056 

{0.00196—

0.00220}

46

1.46 {0.0574}

0.183—0.189 

{0.00720—

0.00744}

27

1.27 {0.499}

0.043—0.049 

{0.00169—

0.00192}

47

1.47 {0.0578}

0.176—0.182 

{0.00692—

0.00716}

28

1.28 {0.503}

0.036—0.042 

{0.00141—

0.00165}

48

1.48 {0.0582}

0.169—0.175 

{0.00665—

0.00688}

29

1.29 {0.507}

0.029—0.035 

{0.00114—

0.00137}

49

1.49 {0.0586}

0.162—0.168 

{0.00637—

0.00661}

30

1.30 {0.511}

0.022—0.028 

{0.000866—

0.00110}

50 (master)

1.50 {0.0590}

0.155—0.161 

{0.00610—

0.00633}

31

1.31 {0.515}

0.015—0.021 

{0.00059—

0.000826}

51

1.51 {0.0594}

0.148—0.154 

{0.00582—

0.00606}

32

1.32 {0.519}

0.008—0.014 

{0.000314—

0.000551}

52

1.52 {0.0598}

0.141—0.147 

{0.00555—

0.00578}

33

1.33 {0.523}

0.001—0.007 

{0.00003—

0.000275}

53

1.53 {0.0602}

0.134—0.140 

{0.00527—

0.00551}

34

1.34 {0.527}

0.000—0.000 

{0.000—0.000}

54

1.54 {0.0606}

MECHANICAL 

01–10–33

01

End Of Sie

CYLINDER BLOCK (II) ASSEMBLY

B3E011002000221

1. Assemble in the order indicated in the table.

.

R

R

R

R

R

R

R

R

R

B

B

9

8

7

5

4

3

2

10

6

14

13

11

11

12

12

SST

13

1

A

A

A

A

A

A

20—30 
{2.1—3.0, 
14.8—22.1}

20—30 
{2.1—3.0, 
14.8—22.1}

15—20 
{1.6—2.0, 
11—14}

30—35 
{3.1—3.5, 
22.2—25.8}

30—39 
{3.1—3.9, 
22.2—28.7}

108—116 
{11.1—11.8, 
79.7—85.5}

16.2—23.8 {1.66—2.42, 
12.0—17.5}

30—35 
{3.1—3.5, 
22.2—25.8}

15—20 
{1.6—2.0, 
11—14}

20—30 
{2.1—3.0, 
14.8—22.1}

N·m {kgf·m, ft·lbf}

8.0—12 N·m {81.6—122.3 
kgf·cm, 70.9—106.2 
in·lbf}+20

°

—25

°

8.0—11.5 N·m 
{81.6—117.2 kgf·cm, 
70.9—101.7 in·lbf}

:

SPIN-ON  

TYPE

SPIN-ON  

TYPE

CARTRIDGE 

TYPE

CARTRIDGE 

TYPE

WITH OIL COOLER

MTX

R

R

R

MODEL WITH GASKET

MODEL WITHOUT GASKET

R

OIL

SST

B3E0110W126

1

Rear oil seal
(See 01–10–34 Rear Oil Seal Assembly Note)

2

End plate (MTX)

3

Flywheel (MTX), Drive plate (ATX) (See 01–10–34 
Drive Plate (ATX), Flywheel (MTX) Assembly Note)

4

Oil pump

5

Oil  strainer

6

Water pump

7

Thermostat

8

Oil separator

 

 

 

 

 

 

 

Content   ..  9  10  11  12   ..